fot. PKP SA/rail projectJedna z koncepcji przebudowy dworca Gdańsk Główny przygotowana przez PKP SA.
Po raz kolejny przesuwa się termin remontu dworca Gdańsk Główny. W tym miesiącu ma zostać rozpisany przetarg na wykonanie projektu. Postępowania na roboty budowlane nie ma co oczekiwać wcześniej niż w końcu 2015 roku.
Budynek gdańskiego dworca głównego przeszedł już lifting w 2012 i 2013 roku. Pierwsze prace związane były z przygotowaniami do Euro 2012 i obejmowały kompleksowe czyszczenie dworca oraz montaż nowych dworcowych oznaczeń. W 2013 wyburzono antresolę, która istniała w holu od 1992 roku. Lokale handlowe na niej nie cieszyły się powodzeniem, a sama konstrukcja oszpecała dworcowy hol. Na 2014 rok zapowiedziano kompleksową modernizację budynku, potem mówiono o roku 2015.
– Nie rozpoczniemy remontu wcześniej niż w pierwszym kwartale 2016 roku – powiedział „Gazecie Wyborczej” Krzysztof Piekarski, dyrektor regionalny ds. eksploatacji nieruchomości PKP SA. Opóźnienia wynikają z przedłużających się prac przedprojektowych, czyli min. przygotowania dokumentacji archeologicznej, wykonania ekspertyz technicznych budynku.
W czasie remontu kolejarze zlecą likwidację innych pozostałości z początku lat 90-tych, czyli min. wtórnych stropów w miejscu gdzie znajduje się restauracja McDonald’s. Wybudowane zostaną ruchome schody od kas do tunelu pod peronami, odrestaurowane zostanie wnętrze i elewacja budynku. Całkowitą nowością ma być przedłużenie tunelu dworcowego poza obręb budynku. W liczącym 75 metrów, ukrytym pod ziemią, ciągu komunikacyjnym, znajdą się dwa lokale handlowe. Tunel połączy się przejściem podziemnym, należącym do miasta. PKP szacuje, że remont pochłonie około 50 mln zł.
W następnych latach PKP będzie chciało zająć się zagospodarowaniem terenów przydworcowych. Podejmie się tego Xcity Investment – nowy podmiot w Grupie PKP odpowiedzialny za współpracę deweloperami na terenach kolejowych. Koncepcja zagospodarowania terenu wokół Gdańska Głównego nie jest jednak jeszcze znana.
Plany przebudowy i podwyższenia peronów, a także budowy schodów ruchomych na perony dalekobieżne ma PKP PLK, jednak i w tym temacie nie znamy jeszcze żadnych konkretnych terminów, poza wstępna deklaracją takiej inwestycji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.